Hur arbetar vi i biologi, fysik och kemi
Vår del i arbetet handlar om de olika partiernas miljöfrågor. För att vi ska förstå vad partierna driver för miljöfrågor kommer vi att arbeta mycket med Östersjön. Det vi kommer fördjupa oss i är övergödning, kemikalier och läkemedel som finns i näringskedjan. Vi kommer också att arbeta med fossila bränslen kopplat till klimatfrågan. När du har fått kunskaper om detta kommer du att få göra jämförelser mellan olika partier och deras miljöfrågor, likheter och skillnader. Du kommer också få diskutera vad de olika partiernas förslag kan få för konsekvenser för dig själva, samhället och miljön. Ni kommer tillverka en skriftlig text kring ovanstående punkter.
Vi kommer arbeta enligt cirkelmodellen.
Fas 1: Bygga upp kunskap
Fokus ligger främst på textens innehåll. Det kan vara att samla information om något – samtala, läsa, film och anteckna.
Vi börjar med en startuppgift kring sommarens långa värmeperiod med mycket varmt och torrt väder. Vi gör en konsekvensanalys kring sommarens värme och torka. Vi gör en EPA. Därefter läser vi en tidningsartikel kring ämnet och tittar på satellitbilderna från Rymdstyrelsen.
Vi har valt ut några expertord som vi sätter upp på väggen och arbetar extra mycket med. Vi leker lekar med orden, t ex leken “galenpanna” (kooperativt lärande).
Nu ska vi närma oss miljöfrågorna och elevernas förkunskaper kring dem. Eleverna kommer arbeta i lärpar.
Frågan som eleverna ska arbeta med är: Vad tror eleverna att det finns för miljöfrågor som politiker kan tänkas driva? Blir den frågan för svår för vissa kan jag be dem fundera över vilka miljöfrågor de tror finns.
Vi arbetar med EPA (ensam, par, alla).
I början av arbetet bygger vi upp faktakunskaper om de olika ämnena. Vi kommer bl a att:
* Titta på filmer och diskutera innehållet
* Läsa faktatexter
Vi kommer under hela arbetsområdet även att läsa och prata om läsning av faktatexter.
* Strategier för att förstå faktatexter bättre.
Vi kommer att förbereda inför skrivande genom muntligt berättande.
* Innan man skriver egna faktatexter behöver vi samla information och sammanföra en del av denna, vi gör detta i 6-fältare och venn-diagram.
* Vi arbetar gemensamt med våra sexfältare och venn-diagram genom att tillsammans muntligt berätta faktatexter med stöd av stödstrukturerna, t ex genom att muntligt berätta en faktatext utifrån sexfältaren.
Vi läser även faktatexter och analyserar strukturen: Hur är de uppbyggda? Vilka delar finns alltid med?
Studiehandledning samt förförståelse används.
Få förståelse för ämnesspecifika ord
Fas 2: Studera modelltexter (faktatexter)
I fas 1 har vi påbörjat arbetet med att samla information nu lägger vi fokus på att studera goda exempel på faktatexter och att läraren visar hur man skriver en tydlig faktatext, då passar följande arbetsformer:
* Stödstrukturer: 6-fältare, venn-diagram
* Undervisning av faktatextens struktur: beskrivande faktatext (genrepedagogik)
* Läraren modellerar och tänker högt när hen skriver en kort faktatext med klassen.
* Lärarens text jämförs med lärandematriser med BFL-träd/ kvalitetskriterier muntligt.
* Vi jämför olika faktatexter utifrån olika kvalitetskriterier och diskuterar vad det är som gör vissa texter bättre än andra. Fokus på muntligt arbete.
Fas 3: Skriva en gemensam text - modellera
När vi byggt upp kunskaper om ämnet och studerat goda exempel på faktatexter börjar vi skriva gemensamma faktatexter. Vi skriver i helklass och i lärpar.
Vi använder oss av sexfältare och skriver faktatexter tillsammans. Läraren skriver och för arbetet framåt. Eleverna kommer med förslag på formuleringar. Tillsammans diskuterar vi ordval, satsföljd och struktur. Vi skriver texter på iPad och för hand.
Till stödmall och för att samla fakta får eleverna göra detta i en sexfältare. Den bygger på att eleverna ska samla stödord till ämnesspecifika ord. Stödstrukturen synliggör de ämnesspecifika begreppen som de sedan ska ha med och visa att eleverna förstått och kan använda sig av i sin egen faktatext.
Fas 4: Skriva en individuell (självständig) text
* Eleverna använder sexfältare och samlar självständigt fakta i dessa.
* Eleverna använder sin sexfältare självständigt för att skriva en faktatext med tydlig struktur (rubrik, klassificering, styckeindelning).
* Eleverna använder lärandematriser självständigt och förbättrar sin faktatext med hjälp av dessa.
Vår del i arbetet handlar om de olika partiernas miljöfrågor. För att vi ska förstå vad partierna driver för miljöfrågor kommer vi att arbeta mycket med Östersjön. Det vi kommer fördjupa oss i är övergödning, kemikalier och läkemedel som finns i näringskedjan. Vi kommer också att arbeta med fossila bränslen kopplat till klimatfrågan. När du har fått kunskaper om detta kommer du att få göra jämförelser mellan olika partier och deras miljöfrågor, likheter och skillnader. Du kommer också få diskutera vad de olika partiernas förslag kan få för konsekvenser för dig själva, samhället och miljön. Ni kommer tillverka en skriftlig text kring ovanstående punkter.
Vi kommer arbeta enligt cirkelmodellen.
Fas 1: Bygga upp kunskap
Fokus ligger främst på textens innehåll. Det kan vara att samla information om något – samtala, läsa, film och anteckna.
Vi börjar med en startuppgift kring sommarens långa värmeperiod med mycket varmt och torrt väder. Vi gör en konsekvensanalys kring sommarens värme och torka. Vi gör en EPA. Därefter läser vi en tidningsartikel kring ämnet och tittar på satellitbilderna från Rymdstyrelsen.
Vi har valt ut några expertord som vi sätter upp på väggen och arbetar extra mycket med. Vi leker lekar med orden, t ex leken “galenpanna” (kooperativt lärande).
Nu ska vi närma oss miljöfrågorna och elevernas förkunskaper kring dem. Eleverna kommer arbeta i lärpar.
Frågan som eleverna ska arbeta med är: Vad tror eleverna att det finns för miljöfrågor som politiker kan tänkas driva? Blir den frågan för svår för vissa kan jag be dem fundera över vilka miljöfrågor de tror finns.
Vi arbetar med EPA (ensam, par, alla).
I början av arbetet bygger vi upp faktakunskaper om de olika ämnena. Vi kommer bl a att:
* Titta på filmer och diskutera innehållet
* Läsa faktatexter
Vi kommer under hela arbetsområdet även att läsa och prata om läsning av faktatexter.
* Strategier för att förstå faktatexter bättre.
Vi kommer att förbereda inför skrivande genom muntligt berättande.
* Innan man skriver egna faktatexter behöver vi samla information och sammanföra en del av denna, vi gör detta i 6-fältare och venn-diagram.
* Vi arbetar gemensamt med våra sexfältare och venn-diagram genom att tillsammans muntligt berätta faktatexter med stöd av stödstrukturerna, t ex genom att muntligt berätta en faktatext utifrån sexfältaren.
Vi läser även faktatexter och analyserar strukturen: Hur är de uppbyggda? Vilka delar finns alltid med?
Studiehandledning samt förförståelse används.
Få förståelse för ämnesspecifika ord
Fas 2: Studera modelltexter (faktatexter)
I fas 1 har vi påbörjat arbetet med att samla information nu lägger vi fokus på att studera goda exempel på faktatexter och att läraren visar hur man skriver en tydlig faktatext, då passar följande arbetsformer:
* Stödstrukturer: 6-fältare, venn-diagram
* Undervisning av faktatextens struktur: beskrivande faktatext (genrepedagogik)
* Läraren modellerar och tänker högt när hen skriver en kort faktatext med klassen.
* Lärarens text jämförs med lärandematriser med BFL-träd/ kvalitetskriterier muntligt.
* Vi jämför olika faktatexter utifrån olika kvalitetskriterier och diskuterar vad det är som gör vissa texter bättre än andra. Fokus på muntligt arbete.
Fas 3: Skriva en gemensam text - modellera
När vi byggt upp kunskaper om ämnet och studerat goda exempel på faktatexter börjar vi skriva gemensamma faktatexter. Vi skriver i helklass och i lärpar.
Vi använder oss av sexfältare och skriver faktatexter tillsammans. Läraren skriver och för arbetet framåt. Eleverna kommer med förslag på formuleringar. Tillsammans diskuterar vi ordval, satsföljd och struktur. Vi skriver texter på iPad och för hand.
Till stödmall och för att samla fakta får eleverna göra detta i en sexfältare. Den bygger på att eleverna ska samla stödord till ämnesspecifika ord. Stödstrukturen synliggör de ämnesspecifika begreppen som de sedan ska ha med och visa att eleverna förstått och kan använda sig av i sin egen faktatext.
Fas 4: Skriva en individuell (självständig) text
* Eleverna använder sexfältare och samlar självständigt fakta i dessa.
* Eleverna använder sin sexfältare självständigt för att skriva en faktatext med tydlig struktur (rubrik, klassificering, styckeindelning).
* Eleverna använder lärandematriser självständigt och förbättrar sin faktatext med hjälp av dessa.
Kommentarer
Skicka en kommentar