I svenskan arbetar vi med genrepedagogik och utgår utifrån cirkelmodellen.
I samband med vårt tema Valet 2018 passar vi på att arbeta med argumenterande texter. Att ha bra argument i en valfråga är viktigt och vi kommer att titta närmre på hur våra politiker lägger fram sina argument.
Vi är inne i fas 1 där vi bygger upp kunskap om hur en argumenterande text är uppbyggd och dess syfte. I undervisningen denna vecka har vi utgått från en text och tittat på styckeindelning samt diskuterat tes, argument, motargument. Eleverna har i grupper fått formulera argument utifrån en tes som vi gemensamt kommit fram till. Därefter har vi lyssnat på varandras förslag och kommit på motargument. Vi arbetar tillsammans och lär av varandra.
På tavlan skriver vi upp ord och begrepp som är viktiga att förstå för att kunna ta till sig ämnet.
Alla elever har varit och lånat böcker på biblioteket. Vi läser en stund under varje svensklektion samt har högläsning med eleverna. Innan, under och efter högläsningen tar vi upp kluriga ord, kollar så att alla elever följer med i handlingen samt pratar om vad vi tror ska hända sedan.
I samband med vårt tema Valet 2018 passar vi på att arbeta med argumenterande texter. Att ha bra argument i en valfråga är viktigt och vi kommer att titta närmre på hur våra politiker lägger fram sina argument.
Vi är inne i fas 1 där vi bygger upp kunskap om hur en argumenterande text är uppbyggd och dess syfte. I undervisningen denna vecka har vi utgått från en text och tittat på styckeindelning samt diskuterat tes, argument, motargument. Eleverna har i grupper fått formulera argument utifrån en tes som vi gemensamt kommit fram till. Därefter har vi lyssnat på varandras förslag och kommit på motargument. Vi arbetar tillsammans och lär av varandra.
På tavlan skriver vi upp ord och begrepp som är viktiga att förstå för att kunna ta till sig ämnet.
Alla elever har varit och lånat böcker på biblioteket. Vi läser en stund under varje svensklektion samt har högläsning med eleverna. Innan, under och efter högläsningen tar vi upp kluriga ord, kollar så att alla elever följer med i handlingen samt pratar om vad vi tror ska hända sedan.
Kommentarer
Skicka en kommentar